Contact: Ami Flood
Online Registration
  • Registration for this event is now closed.
Värmdö Skärgård
Gustavsberg
Sweden

En lokal integrationssatsning för ensamkommande nyanlända ungdomar. Du som vill vara en medmänniska - och följa Rotarys motto i år "Open opportunities" och öppna dörrar. Som mentor engagerar du dig on-line eller på telefon med en ensamkommande som du matchas ihop med. Du förbinder dig att ha kontakt med din ensamkommande 2 ggr per månad under ett halvår. När ni hörs avgörs mellan de individuella mentorsparen.
Kontakten med en nyanländ på detta sätt kan vara avgörande för den ensamkommande, som många gånger saknar vuxna förebilder eller bollplank. I liknande satsningar vet vi att det kan vara det som hjälper individen att hålla ut och att fortsätta kämpa för sin framtid. För dig som vuxen blir det också en mycket givande kontakt - dels att förstå den utsatthet som många har efter en flykt långt från familjen, men också för att det kan ge dig en vän för livet. Om inte annat så känns det bra att kunna göra en insats.