KLUBBENS PROJEKT "RÄDDA ÖSTERSJÖN"

Värmdö Skärgård RK har en mycket aktiv Östersjökommitté - häng med på ett inspelat frukostmöte (till vänster, 35 minuter med bra tempo) för en översikt av vad klubben jobbar med.

Status för klubbens aktiviteter

Se mötesanteckningar från kommittén nedan!

Två vattentest-väskor överlämnades idag till Lemshaga akademi för deras fjärde- och femteklassare i naturundervisningen. Vi fick också en återkoppling från Hemmestaskolan där eleverna enligt läraren varit "oerhört upphetsade" över att kunna ta vattenprov som visade om det vattnet var badbart eller inte.
Roger Thuring skriver regelbundet artiklar i svensk sportfiskepress. Efter ett halvt decennium av fiske i den svenska Östersjöskärgården är de stora förändringarna i näringsväven och tillgången på fisk uppenbara menar han. Roger ger en tidsresa över skärgårdsfisket, en analys av nuläget och försöker sig på ett framtidsspan.
Igår 5 mars sände "BASRAN Studio" en våtmarksspecial från Svens hus i Haghulta. "Alla var där": Sven, Guje, Anders (T), Kronprinsessan, en RI-director, BASRAN-styrelsen och drygt 100 deltagare från 12 länder på Zoom. Det blev ett superbra webbinarium med intressanta föredrag av forskare från Sverige, Finland och Polen, samt två Showcases.
Robert Cederlund berättar om hur man anlägger och driver en våtmark. Robert är ordförande i initiativ Utö.

Läs gärna distriktets artikel om Utö-projektet och spana in erbjudandet att hänga med på distriktets båtutflykt till Utö lördag den 12 mars. Robert medverkar också i distriktets internationella BASRAN-webinarie den 5 mars där Utö-projektet är ett svenskt Showcase. Nacka Rotaryklubb har även AW den 7 april om Östersjöprojektet.
Seminariet är inspelat.
Östersjö-kommittén
Louise Adelborg
Wanja Bellander
Ami Flood
Pernilla Sjöswärd
Affi Stork
Kerstin Tufvesson
Läs nyhetsbrevet "trestegsraketen"
som var upptakten till aktiviteterna under 2022.
Välkommen till oss!

Vi träffas varje helgfri fredag kl 07:30 - 08:30 för frukost och föredrag i Kyrkettan, Värmdögatan 1

Välkommen som gäst i lokalen eller online (hybridmöte).
Köp ett original!
Numrerad originallitografi av John-Erik Franzéns enda skärgårdsmotiv. Pris 1800 kr oramad, går oavkortat till Franzénstipendiet.
Kontakta Ingrid Sjöbeck, stipendiekommitténs ordförande.